Moster Ida

Här följer en kort berättelse om Karins moster Ida och hennes barn.

Moster Ida Pripp, född Sahlqvist

Karins moster Ida föddes 1840 i Örebro. Hon gifte sig samma år som Karin föddes med grosshandlare Fredrik Georg Pripp som hade sin butik på Regeringsgatan 44 i Stockholm. När Karin fjorton år gammal börjar på Slöjdskolan i Stockholm har Idas man nyligen avlidit. Ida är trettiotre år och änkefru med tre barn, Karins kusiner: Gustav, Maria och Anna.

moster Ida
Bilden är från en målning av en annan mosters man, Rudolf Gagge. En present till Karins föräldrar då de firade 25-årig bröllopsdag. På den här delbilden ses Karins kusin Gustav Pripp komma med stora steg, före Hedvig Kewenter, Moster Ida, samt kusinerna Maria och Anna

Moster Ida Pripp och hennes tre barn, kommer att betyda mycket för Karins trygghet under inackorderingstiden i Stockholm.
Efter sin mans död säljer Ida affärsrättigheterna till tidigare anställda i butiken och hyr ut den relativt stora affärsvåningen. Hon och barnen bor kvar i huset och där bor också Idas svärfar, samt några av affärsbiträdena. Efter svärfaderns död ärver Ida ytterligare en fastighet. Ida kan resten av sitt liv leva av hyresintäkter.
Redan när hon gifter sig, tar hon från Örebro med sig Hedvig Charlotta Kewenter som sin hushållerska. En kvinna som Ida säkert känt sedan Ida var ett litet barn. En hushållerska som kommer att bli Idas ständiga följeslagerska under alla år till dess att Hedvig Kewenter dör år 1895.
Ida tycks ha sålt en fastighet och köpt ett hus i Danderyd. Hon och barnen, samt hushållerskan flyttar dit i början av 1890-talet, men det blir ett kortvarigt, tragiskt boende. Hennes son Gustav drunknar en höstdag i närheten av deras hus år 1894. Ida och de två döttrarna flyttar då in till Nybrogatan 47 B i Stockholm. I samma trappuppgång bor Karins mamma, Hilda. Och så förblir det tills 1906 då Hilda flyttar tillbaka till Hallsberg. Hon har då bott i Stockholm sedan 1875, med ett kort uppehåll under åren 1888-1889 då hon bor i Hallsberg.
Endast några månader efter Gustavs död, strax före jul 1894, gifter sig dottern Anna med Helmer Lundberg. Den andra dottern, Maria, kommer att förbli ogift och bo kvar hos sin mor till dess att Ida dör 1910.
Runt år 1900 har Ida en hyrsesinkomst av sina fastigheter på ca 10 000 kronor om året, medan en arbetarlön vid den tiden är ca 1000 kronor om året.

---------

Ja, det blev en kortfattad berättelse om Ida Pripp, född Sahlqvist. I högerspalten berättas vidare om Idas yngsta dotter Anna.

Karins kusin Anna Pripp, gift Lundberg

Idas dotter Anna föddes 1867. Hon gick på Åhlinska skolan som barn. I samma skola gick då också Karins lillasyster Stina. Anna och Stina blir mycket goda vänner. En sommar på 1890-talet beger de båda sig ut på en lång fotvandring från Mora till Östersund.
Under den fantastiska vandringen skriver de dagbok, vilken de sedan får publicerad i Svenska turistföreningens årsbok 1894. Hela den berättelsen finns att läsa här på Karinföreningens hemsida.
Anna gifter sig strax före jul 1895 med Helmer Lundberg som hela sitt liv arbetar hos Norstedt & Söner, där han börjat som ung med endast folkskola bakom sig, men växer in i sitt arbete.

Anna
Bild: Ur Nerikes Allehanda 1894-12-24

Bildtext: Hallsberg kyrka ligger några kilometer utanför samhället. Kyrkan inne i samhället är byggd senare. Kyrkoherden Stenström är Hildas morbrors son, således kusin till Karins mamma.
Anna Pripp var nära vän med Karins syster Stina. Kanske var det därför Anna gifte sig i Hallsberg. Och Annas bror, Gustaf hade nyligen dött, kanske ville de gifta sig lite undan…
Grosshandlare Bergöö var vid den här tiden Karins bror, Per. Hans hustru hette Anna och inte Hanna som det står i tidningen.

Anna och Helmer fick fyra barn, två flickor och två pojkar. Pojkarna var tvillingar som ledsamt nog dog som spädbarn.
Anna har kontakt med Karin under åren och 1922 skriver hon brev till Karin, där hon bland annat berättar att hon bevistat Anna Moriens 70-årsdag. Anna Morien var på 1870-talet Karins guvernant.

Anna

En namnteckning ur Karins kusin, Anna Lundbergs brev till Karin år 1922.

Anna Pripp, gift Lundberg, dör 1936. Hennes två döttrar förblir ogifta, men den yngsta av dem, som anges som journalist, får ett barn när hon är 40 år, 1938. Tyvärr dör mamman några veckor efter förlossningen av ”embolia” (förmodligen blodpropp). Barnet växer upp hos mammans storasyster.

-------