Händelser

Händelser - En presentation av det som nyligen hänt i föreningen
_______________________________________________________________________

Föreläsning

Kultur- och textilhistorikern Eva Sundström var i Hallsberg i lördags, 15 oktober 2022, och pratade om Karins textilier.

I föredraget berättar Eva om Karins textila konsthantverk och om Karins klädstil.

Eva Sundström
Eva Sundström
Eva
Sundström

_______________________

Karinföreningen firade Karins födelsedag på Bergöövåningen den 2 oktober.

Och för första gången med dubbelstipendieutdelning

Som traditionen bjuder så bjöd Föreningen Karin Bergöö Larssons vänner in till firande i Bergööska Huset med anledning av Karins födelsedag och för att gratulera och uppmärksamma de två kvinnorna som blev årets kulturstipendiater.

På grund av pandemiåren så har utdelande av stipendiet inte kunnat ske, men detta år gavs det tillfälle för två stipendiater, som valts ut bland många meriterade ansökningar som kommit juryn tillhanda.

Firandet inleddes med sång och musik som trubaduren Jimmy Borg valt ut med Karin i sina tankar och dessa stycken framförde han stilfullt på gitarr och munspel från musikläktaren i festsalen.

Efter det var det dags för stipendieutdelning. Annica Fjällstam Eriksson välkomnade fram de båda stipendiaterna och juryn läste upp sina motivationer till de båda.

Elin Eriksson, teaterpedagog vid Kulturskolan i Hallsberg, berättade om sina planer med stipendiet som reskassa för att få nya vyer och inspiration till att skriva dramer för olika generationer. Hon berättade också om sin verksamhet och de planer hon har i närtid för barn och ungdom i Hallsberg.

Sofia Lindholm, som till professionen är inredningsarkitekt och vidareutbildad inom ljusdesign, har akvarellmålning som balans till sitt arbete. Hon är inspirerad av abstrakt akvarellmåleri och avser att förkovra sig inom den genren bland annat genom en kurs hon ska gå under hösten i Varberg. Sofia hade också med sig två av sina verk och visade vid stipendietudelandet.

Med diplom, blommor och pengar på sina konton, tackade de lyckliga och lite rörda stipendiaterna och var överens om att ”Karinstipendiet” även är en viktig del i deras CVn. Efter denna festliga stund bjöds samtliga cirka 50-tal gäster på kaffe med hembakt äppelkaka och vaniljsås och många gemytliga samtal blev det över borden.

Kulturstipendiet delas ut av Föreningen Karin Bergöö Larsson vänner årligen och ska sökas personligen av den kvinna eller grupp av kvinnor som fyller de statuter som man kan läsa mer om på föreningens hemsida: HÄR
Stipendiesumman är i dagsläget 10.000 kronor.

Nedan ytterligare några bilder från firandet:

Bilderna är tagna av Maud Stranneby och Lena Lindberg

Elin och Sofia med blommor

Elin Eriksson och Sofia Lindholm
Årets två stipendiater

Händelser

Annica har delat ut diplom
och Sofia visar upp en del av sitt arbete

Händelser

Maud läser upp motiveringarna som gett Elin och Sofia stipendierna i år

Sofia med diplom
Annica och Elin
Elin och Sofia med blommor 2

________________________________________________________________

Sommarutställningen

Sommarutställningen i Bergööska husets utställningslokal har under 2022 varit
"Livets fröjder - Lena A Linderholm". Härifrån är bilderna här under.

Utställningen 1
Utställningen 2

________________________________________________________________

2022-08-20
Arbetsgruppen som varit värdar på Bergöövåningen i sommar har deltagit i en "hemlig" resa. Den gick till Godegård.

Annica har sänt några bilder från resan till Godegårds porslinsmuseum.

Vi åkte med Hallsbergsbuss och togs emot av en mycket kunnig och trevlig guide. Miljön är otroligt vacker och med byggnader från 1600-talet. I fler av husen finns utställningar med porslin som samlats och vårdats under 30 år. Det finns så mycket att ta in och fler av oss kommer att besöka Godegårds porslinsmuseum igen.

Annicas bilder
Godegård 2