Utställningar

2015 Sommarutställningen

"Kvinnliga avtryck" hette sommarens utställning i konsthallen, arrangerad av Hallsbergs kommun.

Karinföreningen bemannade Bergöövåningen 16 juni - 16 augusti vilket var mycket uppskattat. En nyhet i våningen var det av kommunen nyligen inköpta kvinnoporträttet som målats av Karin.

Alla som bemannat Bergöövåningen under sommarutställningen erbjöds att resa med till Medevi Brunn samt att besöka Ellen Keys Strand. De blev guidade och fick njuta av utsikten över Vättern.

2014 Utställningen i Bergöövåningen:
De mina

Solig invigning av sommarens begivenheter i Bergöökvarteret med sommarutställning inhyrd av Hallsbergs Kommun från "Carl Larsson-gården i Sundborn", "Järnvägsmuseum" och den stora "Järnvägsmodellen".

Kommunalrådet  Siw Lunander invigningstalade och klippte bandet. Avo Bluum, Bild och Konstföreningen som i ett litet fint tal hälsade sina nya "grannar" Modelljärnvägen och Järnvägsmuseet välkomna till Bergöökvarteret.

utst_5_crop

utst_4rop

Kulturchef Kicki Johansson och Sara Rothstrand hade beröm och blomster till alla som bidragit till utställningen och ett ansvar framöver för besökarna, Ullabritta Pedersén, Karinföreningen som  sköter Bergöövåningen under sommar. Marita Olsson och Ewa Eriksson, verksamma som konstnärer i huset, Annica Fjällstam, som gjort i ordning Järnvägsmuseet och Andreas Karlsson ledare för arbetet med modelljärnvägen. Spikblecket från Skyllberg stod för det musikaliska.

Ibland kan man klicka på bilderna och få dem större - försök

utst_7ccrop
Sten Bolling och Ewa Rosa Slivinska  strövar runt på utställningen

Och därtill den magnifika modelljärnvägen. Thomas Doxryd initiativtagare till modellprojektet hade anledning att vara belåten.

modellj__rnv__g_480_360_b

utst_l__ngbildOch Karinföreningen höll sedan öppet hela sommaren i Bergöövåningen i värme

2014 Besök på Sannahed
Alla som bidragit med bemanningen under sommarutställningen inbjöds till ett besök med guidning till officersmässen i Sannahed. Jan Klingberg berättade om husarerna på sommarregementet och visade samlingarna. Vi besökte också Magasinet med samlingar från olika epoker av Kumla. Som avslutning intogs lunch vid Sjöparken i Kumla.

2014 Hallsbergsmässan

Hallsbergsmässan var lyckad för Karinföreningens del. Det blev många besök och komplimanger för mässmontern med tema, "Trädgård" Montern blev, som alla kan se, mycket lyckad med björkar målade av det "gamla Suzannegänget": Inga-Britta Gylin, Désiré Ivarsson och Curt Fröberg.

bilden
Trädgården inspirerad av Karin och Carl Larsson

Sommarutställningen
"Ljuva femtiotal" var temat för Hallsbergs kommuns sommarutställningen i konsthallen som hade omkring 3500 besökare. Under utställningstiden 15 juni - 18 augusti ansvarade Karinföreningen för Bergöövåningen. Minst en medlem fanns på plats för att välkomna och besvara frågor från besökare.

2012 Hallsbergsmässan

Gunilla och Lisbeth sammanställde föreningens monter som var välbesökt och uppskattad.

2012 – Sommarutställningen

Kommunens sommarutställning hette "Järnvägen i Hallsberg 150 år" och Karinföreningens medlemmar var värdar i våningen.

Karinstipendiaternas
utställning 2010

affisch2_hemsida

utst_Thyen
Sonja Thyen

Hallsbergsmässan 2010

Vi hade en god placering bredvid Kulturförvaltningens monter om Bergööska huset. Det gav dubbel effekt.   Vi hade glädjen att visa det fina bildspelet om Karin från Svenska klubben i Amery, Wisconsin, USA

Fr_m__ssa4

M__ssa5

Karin, jubileumsutställning 2009

Sommaren 2009 firar Hallsbergs kommun 150-årsminnet av Karin Bergöö Larssons födelse. Karin Bergöö föddes den 3 oktober 1859. Vid fem års ålder flyttade familjen till Hallsberg där Karins far, Adolf Bergöö, startade en framgångsrik affärsrörelse.

Jubileumsutställningen invigdes den 16 maj med tal av kommunstyrelsens ordförande Thomas Doxryd och musik av kulturskolans elever.

Karin Bergöö-Larsson, Adolf och Hilda Bergöös dotter, har haft ett stort inflytande på svenska hem. Hon har påverkat oss med sina praktiska kläder, moderna möbler och färgstarka textilier. Tillsammans med sin man Carl Larsson visade hon Sverige och världen hur ett trevligt hem och en trevlig vardag kunde se ut.

Och här finns en liten folder om 2009-års utställning

skolbes__k_2
Långängskolan på besök

Långängskolan 2009

Ett föredömligt lagarbete kring Karinjubileet
Alla elever i årskurs 2 - 6 har arbetat med ett stort temaarbete om Karin Bergöö Larsson. Resultatet visades upp i samband med en programdag, där man lånat Missionskyrkan för utställning, försäljning, servering och ett rikt underhållningsprogram. Styvt gjort måste man säga om allt som presterats. Styvt av lärarna med ett sådant uthålligt arbete kring temat.

S__ngk__r_2

Den16 augusti 2009 kl 18 00 gick Karin Bergöö Larssons 150 års jubileumsutställning i Hallsberg i mål
 Det har varit 7 900 besökare sedan vernissagedagen den 16 maj, långt fler än vad vi vågat hoppas på.
Karinföreningen har bemannat utställningen med alla våra aktiva medlemmar i 80 dagar = ca 1 200 timmar – applåder. En fantastisk insats av alla och envar i föreningen.

solros1

Formexmässan 2009

Handarbetets Vänners skola lät sig inspireras av Karin Larsson. Utställning på Formexmässan  15 - 18 januari 2009.
Mer av det blev det i Bergööska huset i Hallsberg den sommaren

Vi  använder oss tacksamt av text från HV skola

Gabriell Zell:
Färgernas rikedom är det centrala i mitt verk. Färgfälten skapar effekter och mönster i min väv. Så har Karin Larsson som person och konstnär inspirerat mig.

Jenny Blomberg
Jag har tagit fasta på Karins blomsterintresse i mitt projekt. Målet var ett draperi med omväxlande täta och glesa partier, så att ljuset kan lysa igenom

Viola Edin
Kudde med applikationer i ull och silke. Min inspiration för verket kommer från Karins stora kärlek till växter och natur

Louise Peribert
Jag hyllar er i mitt hjärta av bläck, lyssnar till er sång med med mina tondöva öron. Denna dag av halvtimmar kommer aldrig åter, denna dag av textil.

Carolina Sundqvist:
Mitt draperi har jag vävt med teknikerna Karelsk Spets och Tuskaft. Jag har hämtat min inspiration från de starka färgerna i Karins textiler

Caroline Rönnerfält
Jag inspirerades av Karins sätt att stilisera växter i sitt broderi. Blomman på min smock-kudde är en stilisering av ett typiskt petit point-mönster

Torill Gustafsson
Ett rulltovat överkast i ull som värmer med broderi av rent silke. Broderade tankar hämtade ur Karins dagboksanteckningar.

Cora Hamilton
Draperi i färgeffekt och gles tuskaftsväv. 15 vävda och ihopsydda band bildar en veckad effekt. Material bomull och lin. Inspirerat av Karin Bergöö Larsson

IMG_3736_480x360
6774 biljetter såldes

IMG_3720_480x360-1
Curt Fröberg bjöd på avslutningsprogram på söndagseftermiddagen

IMG_3734_480x360
PÅ MÅNDAG 17 AUGUSTI   DAGS ATT RIVA.
Börje Boman och Annica Fjällstam river utställningen

IMG_3732_480x360Nu är utställningen över

Slutord

Ur Föreningen Karin Bergöö Larssons vänners perspektiv har året 2009 varit ett fantastiskt år. Vi har upplevt det som ett mycket gott betyg på vår medverkan att möta  7702 registrerade besökare som var glada över att ha sett sommarens jubileumsutställning.
      Visst har vi lagt ner mycken tid och arbete. Resultatet blev ju strålande…

Vi levde upp till föreningens stadgar med råge. Vi var med om att sätta Hallsberg på kartan som kulturkommun.

Ett varmt tack till ALLA och envar för ert arbete under verksamhetsåret 2009.

Sommaröppet i Bergöövåningen

Klockan 10.00-15.00 var Bergöövåningen öppen för turism under tiden 17 juni – 12 augusti.

Tänk vad roligt det skulle vara om det fanns lite bilder från en sådan aktivitet.

Inför jubileumsutställningen

2006 var ett viktigt år för föreningen. Här började arbetet med att förbereda 2009-års jubileumsutställning.

Planeringsmöte inför 150-års jubileet
Den 25 maj hölls ett möte med Hallsbergs kommun och anställda från Carl Larssongården. Här diskuterades planering inför år 2009 och 150-årsfirandet av Karins födelse. Tankar och idéer utbyttes.

Till Carl Larssongården
Representanter för Hallsbergs kommun, Börje Boman och Thomas Doxryd besökte Carl Larssongården i Sundborn, tillsammans med medlemmar från Karin Bergöö Larssons vänner den 27 september.
     Besöket som var både trevligt och givande, innehöll förutom information om kommande aktuella evenemang i Carl Larssongården, planeringen av jubileet år 2009 också en speciell guidning med Karins textilier som tyngdpunkt.
     Vi fick också nya impulser om hur vi kan nå nya grupper medlemmar samt ungdomars intresse för Karin Bergöö Larsson och Bergöövåningens konst i vår region.
     Angående jubileet år 2009 informerades vi om tankar och idéer. Carl Larsson-gården kommer att arbeta med två tema. Karins design och Karins kläder. Vi enades om att Hallsberg skall arbeta med tema Karins kokkonst och Karins broderi. Detta för att kunna hjälpas åt att visa många områden som Karin behärskade och inte konkurrera utan komplettera varandra. Detta kommer i sin tur att leda besökare både till Sundborn och Hallsberg.

Företags- och föreningsmässa

I Sydnärkehallen den 7-8 april var vår monter uppskattad och välbesökt.

Img1705B

Img1710BKarins målning från Grez-sur-Loing i jätteformat

2005

8-9 april Föreningsmässan i Sydnärkeshallen. Karinföreningen deltog i den välbesökta Föreningsmässan. Föreningen delade monter med föreningen Silverspegeln, Sagan om Suzannegänget.

Nationalmuseum ville låna kopian i Bergöövåningen av Karins gungstol. Den ska ingå i en utställning som ska visas i Norge och Tyskland om maken Carl Larsson.

1998 Karin – Hallsbergs första tågluffare

Utställningen bestod av utdrag ur de brev Karin skrev hem till sina föräldrar under resan från Stockholm via Köpenhamn, Berlin, Dresden, Prag, Wien, Venedig, München till Paris.

Breven illustrerades bland annat med nutida vykort samt en del material som Curt Fröberg skaffar via internet.
Utställningen blev mycket uppskattad!

1997  Sommarutställningar:

Bildmaterial av människor i olja och textil av konstnär Ingela Agger.

Grekisk-rysk-ortodoxa ikoner målade av Margot Holdfeldt

Miniutställning om Ferdinand Boberg, arkitekt och konstnär som även ritat Bergööska huset.

1996
Sommarens utställningar: Generationers kvinnokraft

av Viby Hembygdsförenings textilgrupp och Naturmotiv i olja och akvarell av Gulli Klingvall.
Kommunalrådet Sören Larsson gestaltande Carl Larsson öppnade utställningen.

1994

Sommarens utställning i Bergöövåningen:
Karin Larsson, Julia Beck, och andra konstnärinnor i Grez.

Caroline Benedicks Bruce, Eva Bonnier, Sophie Holten, Emma Löwstädt Chadvick, Tekla Nordstöm, Hanna Pauli, Gerda Tirén och Eva Åström

Arrangörer: Kultur o Fritid Hallsberg,  Örebro läns museum, Karin B-L vänner.

beck

klipp

1993  Karins adresser från Hallsberg till Sundborn

Utställningen hölls i Bergövåningen för på den tiden "levde" Bergööska järnhandeln i undervåningen.

Verkstad
Verkstadshörna

Bildmontage Konstakademin small
Karin Konstakademien 1877–1882

Utstallning-3
Karins Adresser

Fyra elementen

utstallning-4
Femtusende besökaren välkomnas. Alice Carlberg från Mullhyttan blev Karin-utställningens 5000:e besökare. Som bevis på den äran fick hon en bok som överräcktes av Ulrik Jansson. Det kom sedan ytterligare över 1000 besökare

Utstallning-2
Karins adresser

1991

Sommarens utställning: Fyra generationer Bergöö
Utställningen invigdes av Göte Johansson, ägare av Bergöö &Co

70 personer på vernissagedagen.

Det vore roligt om det funnits några bilder från den utställningen.