Resor

Föreningen har gjort många resor under åren. Här saknas antagligen några av dem. Vi hoppas att du ska kunna hjälpa till med minnen och bilder.

2015 – Resan till Gävle

På Länsmuseet besökte vi en utställning om Hedvig Ulfsparre, "Smaken och kapitalet", som gav oss en inblick i hennes liv och samlande av textilier.

Därefter besökte vi Järnvägsmuseet i Gävle.

gavle2

gavle3

gavle4
Hungriga resenärer i Gävle

2014 göteborg

2014 Resan till Göteborg

Den 26 juni 2014 bar det av till Göteborg. Vi reste tidigt på morgonen och tog en paus med bussfika efter vägen.
      Vi anlände till Engelbrektsskolan, ( f.d. Nya elementärläroverket för flickor),där en guide mötte oss och vi fick se Carl Larssons monumental-målningar i trapphuset. En upplevelse.
      Därefter styrde vi kosan till Fürstenbergska palatset. Byggnaden är numer inte längre ett konstgalleri utan restaurang och konferensbyggnad och all konst är flyttad till Göteborgs konstmuseum. Vi fick se de moderniserade lokalerna som inretts med inspiration av tidigare användning och lunch intogs i restaurangen.
      Nästa anhalt var Göteborgs konstmuseum som visade all konst från Fürstenbergska galleriet och mycket mer konst än vi hann med att se.
      Göteborgsbesöket avslutades med eftermiddagskaffe i Botaniska trädgården. Här hade vi också kunnat stanna längre för att bese den vackra parken men bussen till Hallsberg stod snart och väntade.

Besök på Götlinska gården i Nora
Det var 17 medlemmar som reste med till Nora. Vi möttes av Flory Green, 93 år, och hennes kollega, mycket kunniga och trevliga guider som visade oss ett intakt borgarhem med många intressanta föremål. Ett flertal kaffebord var uppdukade i skilda delar av byggnaden. Mycket av porslinet hade den sista ägarinnan Ingrid Göthlin själv målat.

Resa till Sundborn och såg "De mina"

Intresset för sommarresan till Carl Larssongården och Stora Hyttnäs var mycket stort. Många sattes upp på väntelista. För att så många som möjligt skulle kunna delta beställdes en stor buss. Ordföranden och kassören som var ansvariga för resans genomförande lade ner mycket arbete och omsorg. Vi blev 61 deltagare.

Resan blev mycket lyckad och uppskattad. Vi blev guidade på Carl Larsson-gården och Stora Hyttnäs. Vädret var vackert, resan välplanerad och vi hade tid att vandra runt i omgivningen och även besöka sommarens utställning, "De mina". Utställningen är en så kallad vandringsutställning, vilket innebär att Hallsbergs kommun kunnat boka in den i Bergööska huset sommaren 2014.

2012 – Sommarresan

Avresa med buss från Bergööska huset, tidig morgon den den 14 juni. Kaffe och smörgås serverades från bussen efter en stund.

På Waldemarsuddes utställning "Lilli och Prinsen" guidades sällskapet och fick kunskaper om Lilli Zickerman, initiativtagare till föreningen Svensk Hemslöjd, med prins Eugen som ordförande och om Karin och Carls vänskap med prins Eugen.

Efter lunch på Hasselbacken besöktes Liljevalchs och den stora jubileumsutställning om Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksför-bund som bildades 1912.
Eftermiddagsfika på Rosendals café och hemkomst sen kväll

Sommarresan den 30 juni
Klockan 7.00 samlades 49 förväntansfulla resenärer som äntrade bussen vid Bergööska huset. Busskaffe intogs efter vägen och strax före kl 11.00 anlände bussen till Ottilia Adelborgs museum i Gagnef. Ett mottagande utanför huset, inledde ett intressant besök där vi beundrade allt från barnböcker och dräkter till spetsar.
Därefter ställdes kosan till Klockargården i Tällberg där vi intog en läcker lunch och tiden medgav även en kortare vandring bland butiker och hantverkare.
Resan gick vidare mot Mora. Här besökte vi Zorngården och konsthallen med "Världens största Zornsamling."
Tack vare sommarens resa lärde vi känna två kvinnor med konstnärlig anknytning i Karins närhet, Ottilia Adelborg och Emma Zorn.

Det skulle passa med några bilder här.

Resan till Bohuslän 2010

2010 En sommarresa till Bohuslän i konstens tecken

Bohus museum, Uddevalla, med sakkunnig guidning om dagens huvudperson Carl Wilhelmsson.
En utmärkt guidning och en utmärkt lunch gjorde oss beredda för mötet med Carl Wilhelmssons hemmiljö, Fiskebäckskil.
Carl Wilhelmssons hus är bara öppet för visning en dag varje sommar, så visst kändes det extra att bli mottagna där i Carl Wilhelmssons ateljé.
En guidad vandring i Fiskebäckskil förde till platser där Carl Wilhelmsson målat. Där ses färgfläckarna där konstnären strukit av penslarna när han målade skisser till kyrkfärden – ett kulturarv som gärna visas.

Av särskilt intressant för oss från Hallsberg med omnejd var den sommarvilla som ägts av Elise Sahlqvist. Hon tog under 1800-talets senare år över den efter den uppburna skådespelerska Elise Hwasser. En udda villa med torn (dessvärre lite skymd av ett nyare hus framför)
Mer Hallsbergsanknytning: Carl Wilhelmssons syster Anna var en tid husföreståndarinna hos Hilda Bergöö under hennes sista år.

Och slutligen ett minne i Carl Wilhelmssons hus är en byrå, som enligt text på baksidan fraktats från Hallsberg till Lysekil.
Det var med andra ord en fullmatad konstresa…

Bohus_museum_crop

guide_crop
Guidning

f__rgfl__ckar
Färgfläckar

sommarvillan
Elise Sahlqvists sommarhus (Det vita bakom)

Resa i Augusti 2009

2009 i september till Sundborn

Den16 augusti 2009 kl 18 00 gick Karin Bergöö Larssons 150 års jubileumsutställning i Hallsberg i mål.

Efter 1 200 timmars frivilligarbete som utställningsvärdar vid jubileumsutställningen reste Karinföreningen till Sundborn för att bese deras utställning.

Mot_Sundb2009

De här bilderna ska vara från Sundborn då de firade Karin 150 år.

I vilket sammanhang de är tagna vet inte jag.

sundborn5

Sundborn1_small

Sundborn_4

Sundborn3

Sundborn2

2004

Den 23 oktober gjorde vi en gemensam bussresa för ett drygt tjugotal medlemmar till Falu stadsteater där vi såg pjäsen "Konstparadiset" om Karin och Carl Larsson.

Har någon några bilder från resan??

18 maj besökte vi Ellen Keys Strand på Omberg och Heidenstams Övralid.

Heidenstams Övralid

IMG_0002Ellen Keys Strand

2001 Resa till Sundborn

I slutet av april anordnade föreningen en bussresa till Sundborn. Ett strålande vårväder och kunniga guider gjorde att resan blev mycket uppskattad av alla deltagare.

2000 i Bobergs fotspår

Den 2 april anordnades en resa till Stockholm för att studera Ferdinand Bobergs byggnader, Ulf Sörenson som skrivit en stor fin bok om Boberg var en kunnig guide för en intresserad skara.

Jag minns det. Jag skulle ordna med en resa till Stockholm för att se Bobergs byggnader. Jag kunde inget om det. Jag ringde ett telefonsamtal, sedan var allt klart, Ulf Sörensson svarade. Jovisst det lät bra. Han skulle ordna allt. Vi bestämde att han skulle stiga på bussen vid infarten till Stockholm. Någon annan i styrelsen hade bokat en bussade ordnat med en buss.
Ulf steg på bussen och sedan for vi runt hit och dit i storstaden. Vi såg inte bara husen utifrån. Han hade till och med nycklar med sig till några hus. Och mat och inträden och fika. Allt var fixat.
                                                                                           Curt Fröberg

boberg1
Ulf Sörensson berättar med stort engagemang, medan ungdomen gäspar.

IMG

Mat. Jag tror bilden är från resan i Bobergs fotspår då vi åt vid Rosendal på Djurgården.