Namnsdagar

Hjälp oss att minnas alla namnsdagar vi firat.

Du som har bilder eller minnen av någon av dessa namnsdagar får gärna höra av dig.

Vi har firat Karindagen - 2019

Åter har Karinföreningen firat Karins dag. Om du var med och firade kan du höra av dig och berätta. Har du dessutom några bilder från festen tas de tacksamt emot.

Så har vi då firat Karins namnsdag - 2018

Dessa fina namnsdagar. Den här gången i Magasinet vid Bergööska huset. Vid en kraftig regnskur under helgen innan rann det in vatten i Valvet, Bergööska husets källarvåning, där vi vanligtvis firar Karins namnsdag nu för tiden

Men kaffe, saft och Edlas kaka fick vi ändå smaka.

Om någon av er  som besökte Karinfirandet har bilder, så är de välkomna här.

Vi firade Karins namnsdag 2016

Vi firade Karins namnsdag med öppet hus i Bergööska huset, "Valvet" med Kaffe och Edlas kaka.

På Karins tid var det vanligt med namnsdagsfirande

Här till höger ett utdrag ur ett av Karins brev till sin mamma. Här berättar hon om hur hon uppvaktas på namnsdagen den 2 augusti 1882 i Grez sur Loing.

Edlas kaka,
som låter oss alla smaka.

Foto: Inga Holm, som bakade denna Edlakaka några dagar efter festen bara för att vi skulle få ett fotografi av den till den här sidan.

Gréz den 3 Augusti 1882

Kära lilla mamma!
Du kom ihåg mig på Cattarinadagen, tack, tack derför och för ditt långa bref. Nu skola ni höra huru jag firade min s.k. namnsdag. Kl. 1/2 11 foro hela den Svenska kolonien, försedda med matsäkskoriar och åtföljda af hela familjen Chevillons viftningar och välönskningar, till Fontainebleau. Det var en sådan der riktigt lantlig utfärd, som förr i verlden när vi foro från Hallsberg till Lerbeck. Vi hade ett utmärkt resväder, lagom mulet för att ej vara för varmt. Det var ett par timmars väg dit, jag fick hjälpa Paul (den äldsta Chevillon) att köra. Framkomna dukade vi upp vår frukost i Fontainebleau­skogen ett par trupper soldater tågade förbi och vi kunde ej låta vara att lyfta våra glas och säga "vive la Republique" (litet skoj ibland, skadar aldri grand). Sedan vi vederqvickt oss med vår sköna höna m.fl. rariteter gingo vi för att bese slottet, vi vandrade der i två timmar, och voro glada att åter slippa ut derifrån. Många af rummen voro lika dem på Gripsholm, theatern var större men ej så smakfull, intressantast var en stor balsal bygd af Frans den förste, och decorerad med halfmånar på alla möjliga och omöjliga ställen, Diane de Poitiers till ära. Vi foro en annan väg genom skogen hem, förbi "Fe träsket" (tre famnar i quadrat ungefär), plockade ljung och ormbunk af ett par alnars längd. Vi kommo lagom att hinna bada innan vi åto middag.

2014

Karindagen firades som vanligt den 2 augusti med Edlas kaka och kaffe i Bergööska valvet.

Karindagen
Den 2 augusti firades Karin nsom vanligt med Edlas kaka och kaffe i Bergööska valvet. Många besökare har gjort det till en tradition att besöka valvet den här dagen. Speciellt om man har någon i sin närhet som heter Karin.

2012

Karindagen den 2 augusti firades traditionsenligt med kaffe och Edlas kaka i Valvet.

Karins namnsdagar firas, som här 2010

Namnsdagen firades traditionsenligt den 2:a augusti med Edlas kaka och kaffe i Bergööska valvet. Det var fler gäster än vanligt och vinsterna på lotteriet var åtråvärda så lotterna hade en strykande åtgång.

Tre generationer Karin besökte oss, vilket uppmärksammades av pressen. Och våra stamgäster, lilla Karin i sitt vackra förkläde tillsammans med lillebror i likadan murarskjorta som Emil besökte oss även i år och det gladde oss mycket.

Dessa fina namnsdagar

Karins namnsdag 2008 firades, den 2 augusti, med kaffe och Edlas kaka. Antalet var 54 besökare som firade Karindagen i Bergöövåningen

2009

Karindagen firades traditionsenligt med kaffe och Edlas kaka. I Bergööska Valvet dracks det kaffe både inomhus och ute. Besökarna var fler än vanligt.
Anledningen till att vi firar namnsdagarna i Valvet är därför att Bergöövåningar är öppen för besökare. Vilket betyder att skulle kunna bli alltför trångt eftersom vi endast får ta in ett begränsat antal besökare.

2006 Traditionellt Karin-kaffe

Den 2 augusti firades Karins namnsdag helt enligt tradition med öppet hus i Bergöövåningen mellan klockan 15.00-18.00. För musikunderhållningen svarade Jerk Wååg.

2005

Den 2 augusti  var det traditionellt Karinkaffet  med drop-in mellan kl.14 och 17. Och som vanligt en lyckad tillställning. Vi hade som vanligt  Öppet hus.

Namnsdagar är alltid trevliga fester

Den 2 augusti 2004. Traditionellt Karinkaffet med drop in mellan 14.00 och 17.00. Det var en lyckad tillställning. Vi hade som vanligt Öppet hus.

För Karin och Carl och deras barn var namnsdagar större tilldragelser än födelsedagar.

Dessa namnsdagar…

Den 2 augusti 2001 på Karins namnsdag bjöd Karinföreningen på kaffekalas med tårtbuffé. Cirka 20 gäster kom och fick förutom kaffe tårta njuta av sång och musik av Curt Fröberg.

Jag minns den dagen. Vi hade minst åtta tårtor och fick ändå springa ner till fiket och köpa en eller två till. Alla gäster skulle smaka på alla tårtor.
Curt

Kaféstol

Namnsdagar

Oh, så många fina namnsdagar vi upplevt.