Länkar till våra vänner

Länkar till sidor som kan ge dig mer

Hallsbergs Kommun Bergöövåningen
På Hallsbergs kommuns hemsida kan du läsa om Bergöös, men också ta kontakt för bokning av guide.

>Hallsbergs modelljärnvägsförening
Hallsbergs modelljärnvägsförening  bygger en modell av Hallsbergs stationsområde

I min trädgård vill jag vara Karin
En bok av Elisabeth Svalin Gunnarsson på upptäcktsfärd bland idéströmningar och erfarenheter som formade Karin Larssons gröna värld.

Waldemarsudde

Konstakademien

Carl Larsson-gården
På Carl Larsson-gårdens hemsida finns mycket att läsa och bilder att se om Carl och Karin. T.o.m. en fin film från deras tid i Sundborn.

Carl Larsson-gården Facebook

Zornmuseet
Anders och Emma Zorn var nära vänner till Carl och Karin. En tur till Zornmuseet rekommenderas.

Sven-Harris konstmuseum
Ofta intressanta utställningar

Ottilia Adelborgmuseet
Ottilia Adelborgmuseet finns i Gagnef. Ottilia var kurskamrat med Karin Bergöö på Konstakademin. Och de var vänner även på "gamla dar".

Miras Mirakel med Bergööbilder
På  Miras Mirakel finns många fina bilder. Bl.a. från Bergööska huset och från flera av Ferdinand Bobergs byggnader.

Möklinta gammelgård om Ferdinand Boberg
På en sida från Möklinta gammelgård finns en läsvärd artikel om arkitekten Ferdinand Boberg.

Ulrik Jansson
Föreningen Karin Bergöö Larssons vänners hedersmedlem, Ulrik Jansson bloggar på www.sydnarkenytt.se. Mycket läsvärt.

Designmuseum (Röhsska museet)
Röhsska museet öppnade 1916 i Göteborg med avsikten att visa det yppersta inom industri- och hantverksproduktion.

Har du förslag på fler länkar så hör av dig.