Resan till Västerås

En liten film från resan till Västerås

Den är i första hand för de resenärer som deltog, men ni kan alla ta en titt.

Varför till Västerås

Resan gick till Västerås där Karins moster Augusta bodde. Hon var gift med Rudolf Gagge som var bankdirektör, men som också var Västerås stora kulturprofil runt förra sekelskiftet. Han målade, musicerade och komponerade.

Resan

Vi for på morgonen den 29 juni 2017 från Bergööska huset i Hallsberg. Första målet var Länsmuseet och Konstmuseet i Västerås där vi fikade. Efter kaffe och smörgås fick vi en föreläsning och en fantastisk fin visning av Rudolf Gagges målningar som plockats fram ur gömmorna bara för oss. Vi fick lyssna på ett av hans musikstycken också.

Därefter var det förflyttning till restaurang Bellman, för att äta.

Med fyllda magar vandrade vi runt i Västerås som vi ville. Några var i domkyrkan och andra gick på stan eller efter ån. Jag hann med alltsammans.

På eftermiddagen for vi ut till friluftsmuseet Vallby. Efter att vi sett oss runt var det kaffe på Gaggerska gården där i Vallby.

Avfärd hemåt. Vi tog vägen över Kvicksund och gjorde stopp vid Kvinnliga medborgarskolan vid Fogelstad. En fin utställning om kvinnors kamp för jämställdhet. Den första kursen hölls på sommaren 1922, och regelbundna kurser hölls från 1925 till 1954.

Och så in i bussen igen och for via Hampetorp och Sköllesta till Hallsberg. En i mitt tycke intressant och trevlig resa.

----

Om du vill se filmen i helbildsläge, så kan du efter att filmen startat trycka på HD (längst ner) och välja högsta upplösning och sedan på helskärmsläge.

Curt