Karins födelsadag

Så har vi åter firat Karins födelsedag och delat ut vårt stipendium. Kaffe och äppelkaka bjöds det på som seden säger.
Den här dagen gick stipendiet till en cellist med fina meriter. Jag tror det var första gången stipendiet gick till en musiker. Och så bjöd hon oss på fin underhållning.

Årets stipendiat: Annika Blomfeldt

Juryns motivering
Annika Blomfeldt är uppväxt i Östansjö och verksam i Hallsberg. Hon har en åttaårig fullödig musikerutbildning spetsad med examen från Royal Academy Of Music i London på cello med högsta betyget Distinction och omdömet Outstanding om examenskonserten.
Juryn beaktar särskilt Annika Blomfeldts breda register inom musiken. Hon ger egna cellokonserter. Hon är lika välsedd som cellosolist på Kungl. Operan eller hos Filharmonikerna i Stockholm som vid livekonserter med våra främsta namn i den populära genren. Hon är eftersökt som medarbetare av ledande musikproducenter. Annika Blomfeldt är synnerligen väl kvalificerad att motta Karinstipendiet.

Vid årsmötet den 13 mars 1995 beslutade Föreningen Karin Bergöö Larssons vänner att instifta ett Kulturstipendium. Vid årsmöten 2003, 2005 och 2015 gjordes vissa förändringar av villkoren.
Stipendiet ska enligt föreningens stadgar uppmuntra kvinnligt skapande.
Stipendiet ska vara 10 000 kr.  och ska ges till en kvinna, eller kvinnlig grupp, som bor i, är verksam i eller på annat sätt har anknytning till Hallsbergs kommun.
Stipendiet är avsett som stöd och uppmuntran till fortsatt utveckling inom den sökandes kulturella verksamhet.

Stipendiat 2002

Idag var också Elaine Strömberg, stipendiat 2002, gäst hos oss och berättade om sitt konstnärskap.