Sommaren går mot sitt slut.

Stängt för säsongen

Sommarens utställning, i Bergööska husets nedervåning – konsthallen – har stängts. Sommaren är slut. Årets utställning hette "Flätor, mustascher & permanenter".

Under hela sommaren har Karinföreningen stått för värdskapet uppe i Bergöövåningen och visat huset ritat av arkitekten Ferdinand Boberg och Carl Larssons väggmålningar samt den fasta utställningen om Karin m.m. Som tur är finns det många engagerade i föreningen som turas om att vara värdar. De kan vittna om många trevliga, intresserade och vetgiriga besökare.

Den som under sommaren besökt Bergööska huset har förstått att här inte längre bara är ett hus, utan här finns en hel del att se och uppleva. Det är nog mångfalden som drar besökarna hit. Du kan se Bobergs hus och Carl Larssons väggmålningar samt Karins målningar och prov på hennes textilier och möbler m.m. I husets nedervåning görs olika utställningar varje år och så finns det i Bergööska magasinet en fantastisk miniatyrjärnväg som är under uppbyggnad och som visar Hallsberg med hela rangerbangården . Dessutom en järnvägsutställning och möjlighet under sommaröppethållandet att ta en kopp kaffe. Under juli månad fanns också en utställning med lokala hantverkare i Magasinet.

Här växer en spännande kulturverksamhet upp i Hallsberg. Det finns en del kvar att göra och så ska det ju vara. Rom byggdes inte på en dag.

Karindagen

Den andra augusti firade "Föreningen Karin Bergöö Larssons vänner" också Karins namnsdag som det sig bör. Det bjöds på Kaffe och Edlas kaka i Valvet – Bergööska husets fantastiska källare.

Karindagen var mycket välbesökt, men kakorna lär ha räckt åt alla.

20160821_185523Tänk att man kan bli bjuden på Kaffe och Edlas kaka, fantastiskt!
Foto: Inga Holm, som bakade denna Edlakaka några dagar efter festen bara för att vi skulle få ett fotografi av den till den här sidan.

Vad händer härnäst?

Under hösten kommer det att vara en del utställningar i Konsthallen och på de lördagar då det är vernissage håller Karinföreningen öppet i Bergöövåningen.  Se Program

Karins födelsedag (den 3:e oktober) firas i Bergöövåningen, söndag den 2:a oktober. Se program

Så är det konstslingan med öppet i Bergöövåningen kl 11.00 - 17.00 den 8 och 9 oktober. Där lär man också kunna intaga en kopp kaffe.

Det lär vara så att Stina Bergsten Olovsson och Regina Shoffa Andersson som fick Karinstipendiet 2014 ställer ut på Galleri T Gamla Stan Stockholm, 28 oktober - 3 november.
Det är ju verkligen roligt.

Och en vacker dag är det första advent igen
Det finns mycket att glädjas åt för de som följer "Karinföreningen".